anne-hans.reismee.nl

Aan alles komt een eind...15 november 2010

Tja, zo is het nu eenmaal. En wat is de tijd voor ons gevlogen! Echt niet te geloven. En ik moet zeggen, zo na 4 maanden reizen zijn we het nog steeds niet beu. Het was heerlijk om iedere dag vrij te zijn en te doen wat je wilt. Dat gevoel is denk ik het heerlijkste van al dat reizen wat ons is bijgebleven.

Daarnaast hebben we veel verschillende landen gezien en dus veel indrukken opgedaan. Wat is de diversiteit van de natuur op de wereld toch mooi! En wat heeft de mens hier toch een invloed op...Neem bijvoorbeeld het Great Barrier Reef wat over enkele tientallen jaren niet meer zal bestaan; de extreme droogte en bosbranden in Australie; de jungle op Sumatra die gekapt wordt voor palmoliebomen; de duizenden vierkante kilometers met suikerriet in Australie waar ooit ook bossen groeiden... Wij weten ook niet hoe dit aan te pakken is, maar de enorme bevolkingsgroei in China en Indonesie belooft niet veel verbetering voor de toekomst.

Overal op de wereld zie je arm naast rijk en zowel geluk als treurnis. Neem nou Indonesie waar men over het algemeen niet zo'n hoog inkomen heeft en men echt gericht is op het toerisme als inkomstenbron. Toch zijn de mensen in de dorpjes ook gelukkig met weinig bezittingen. Op Fiji hebben de mensen ook niet zoveel geld te besteden, maar dat zij genieten van elke dag is duidelijk te merken aan de opgewektheid en gastvrijheid die daar heerst. Australie en Nieuw-Zeeland zijn erg welgestelde landen, waar de bevolking ook erg hartelijk is. De mensen daar werken hard, maar hebben geen last van ook maar enige stress. In Amerika is het verschil tussen rijk en arm erg duidelijk zichtbaar. Je ziet in Los Angeles en San Francisco veel dure en grote auto's rijden maar ook heel veel zwervers op de straat. Zoals we van Steve begrepen zijn de mensen blij met de komst van Obama als president, die ervoor gezorgd heeft dat er nu voor alle mensen een ziektekostenverzekering beschikbaar gaat komen. Maar voordat we al onze indrukken gaan opsommen wat teveel is voor deze pagina, hebben we wel ingezien dat ons koude kikkerlandje (met nadruk op KOUD) toch zo slecht nog niet is. Ja, we hebben file's, alle prijzen in Nederland liggen hoger dan in de landen die we bezocht hebben, het weer zit niet altijd mee enz enz. maar...we hebben geen aardbevingen, burgeroorlog, tsunami's, tornado's, bosbranden, drinkwater tekort enz. Wel een fijn idee toch?

Laughing

We hebben toegeleefd naar 15 november en vinden het dus ook prima om weer terug naar huis te gaan. Nog 1,5 week thuis hangen en rommelen en dan ga ik weer aan het werk. Hans gaat rustig aan op zoek naar een baan en verder zien we het wel.

We vonden het erg leuk om onze verhalen op onze website te zetten. Het was ons reisdagboek. Ook erg leuk om jullie reacties te lezen, vaak werden onze verhalen en foto's druk bezocht! Bedankt daarvoor allemaal en hopelijk tot snel!

Groetjes Anne en Hans

linda

Kheb er van genoten! tot snel!

Marlous

Wat moet ik nou doen op internet??? ;-)

Kus

Lida

nogmaals welkom thuis en tot volgede week ergens!
Gr.

Lida

Robin & Marianne

Hoi Hans en Anne,

met veel plezier hebben we jullie dagboek gelezen en de foto's bekeken. Wat een prachtige reis hebben jullie gehad!

Welkom thuis in 'good old' Nederland en succes met de omschakeling! We hopen jullie snel te zien en alle verhalen van jullie te horen! Maar we hebben jullie ook nog het één en ander te vertellen! ;-)

Tot snel!

Groetjes,